Bevægelse i arbejdstiden med ABC for mental sundhed
Når medarbejdere er aktive sammen, er det ikke kun godt for den fysiske sundhed. Sammenholdet og den mentale sundhed bliver også styrket, når kolleger på tværs af fag, jobfunktioner, afdelinger og fysisk formåen mødes om en aktivitet.
I Slagelse Kommune bruger vi rammen ABC for mental sundhed til at sætte fokus på at integrere mere bevægelse i arbejdstiden.
Materiale
Plakat med ideer til bevægelse på jobbet
Plakaterne er udviklet til tryk, og de er derfor ikke webtilgængelige.
Effekter af kollegamotion
-
Hvorfor mere bevægelse i arbejdstiden?
Bevægelse er vigtigt for vores sundhed og velbefindende. Derfor er det en god idé at indbygge mere bevægelse i arbejdsdagen, idet det giver mange positive effekter.
Ifølge Dansk Firmaidræt øger bevægelse i arbejdstiden bl.a. produktiviteten på arbejdspladsen, nedsætter muskel- og skeletsmerter, nedsætter sygefravær, øger det sociale miljø og kan give en årlig økonomisk gevinst for arbejdspladsen
-
Opmærksomhedspunkter og gode råd
Brug begrebet bevægelse frem for motion
For nogle er motion en selvfølge i hverdagen, og for andre kan ordet motion vække en masse negative associationer. Ved at bruge begrebet bevægelse frem for motion dækkes der over flere typer af aktiviteter, og vi sikrer, at medarbejdere ikke står af allerede ved overskriften. Bevægelse” dækker alt fra en løbetur med sved på panden til elastiktræning, en gåtur, en times holdsport eller lidt øvelser for nakken. På den måde favner begrebet bevægelse også bredere aktivitetsmæssigt, og på den måde vil alle medarbejdere kunne finde en aktivitet, som de bryder sig om.
Opbakning fra ledelse
Arbejdspladsen og ledelsen kan med fordel give plads, sørge for rammerne og tilbyde inspiration til bevægelse, fx tilbud om fælles motionsaktiviteter for medarbejderne. Det kan være elastiktræning, idrætshold, skridttællerkonkurrence, stående møder, walk and talk, deltagelse i motionskampagner mv. Det er vigtigt, at ledelsen bakker op om og understøtter, når medarbejdere tager initiativ til at få mere bevægelse på arbejdspladsen.
Bevægelse ind i dagligdagsopgaver
Tænk bevægelse ind i kerneopgaven i forhold til borgerne, hvor det er muligt. Det kan fx være at omlægge ruterne i hjemmeplejen, så medarbejdere kan tage cyklen i stedet for bilen, eller for pædagogen eller dagplejeren at starte dagen med morgenyoga sammen med børnene. Flere steder kan det være muligt at indføre små aktiviteter i løbet af dagen, der kan udføres enten mellem opgaver eller sammen med borgerne.
'Udgiftsneutralt' eller økonomi til bevægelse i arbejdstiden
Hvis kommunen vælger at investere i forebyggelse og derved anvende økonomi til bevægelse i arbejdstiden, viser undersøgelser på området, at der vil være en økonomisk gevinst. Det betaler sig at investere i forebyggelse, og derfor bør der afsættes økonomi til arbejdet med at integrere bevægelse i arbejdstiden
Åben hal for medarbejdere
Eksempelvis hver fredag har kommunen booket en hal i de tre største byer 1,5 time og inviterer det lokale fritidsliv ind for at lave bevægelsesaktiviteter og/eller selv står for aktiviteterne. Det er vigtigt med fleksibilitet, så medarbejderen kan deltage, når det passer. På sigt kan der også tænkes i aktiviteter på flere forskellige tidspunkter, så flere medarbejdere har mulighed for deltagelse.
Facilitetsrum
Der kan være lokaler og faciliteter i kommunen, som kan benyttes til at medarbejdere kan bevæge sig. Det kræver dog en nærmere kortlægning. Kommunen har også udendørs områder, hvor man kan bevæge sig fx sammen med kolleger:
- Motionsoaser (nyt vindue)
- Disc Golf baner (nyt vindue)
- Parker og grønne byrum (nyt vindue)
- Gå- og løberuter (nyt vindue)
Bevægelseshistorier på InSlag
Gode bevægelseshistorier kunne præsenteres på InSlag. Det kunne evt. være et samspil mellem kommunikation og den tværfaglige arbejdsgruppe ift. at identificere gode historier og få dem dækket kommunikativt. På sigt kunne der præsenteres en bevægelsesaktivitet hver måned på InSlag med forskellige medarbejderes måde at integrere bevægelse i deres arbejdsdag.